ملا برادر و امیرخان متقی برای حضور در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور به تهران می‌آیند بمان برادر من، وقت، وقت رفتن نیست | سروده شاعر افغانستانی در سوگ سید ابراهیم رئیسی حامد کرزی: امیدوارم ایران با صبر از این مرحله دشوار عبور نماید وزیر خارجه طالبان پیام تسلیت ملت افغانستان را به کاظمی قمی ابلاغ کرد افغانستان، غم‌شریک مردم ایران کنسولگری افغانستان در مشهد: ما و مهاجران افغانستانی دعاگوی دولتمردان ایران هستیم طالبان: با بیم و امید سرنوشت هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور ایران را دنبال می‌کنیم سازمان ملل: تغییرات اقلیمی اثرات ویرانگری بر مردم افغانستان دارند هشدار در رابطه با خطر وقوع سیل در ۱۲ ولایت افغانستان (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قربانیان سیل در افغانستان به ۴۰۰ نفر رسید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تلفات حمله به گردشگران خارجی در بامیان به شش تن افزایش یافت هشدارها درباره خطر فروریختن منار جام در ولایت غور افغانستان پس از وقوع سیل هشدار درباره وقوع سیل در ۱۶ ولایت افغانستان سخنگوی وزارت خارجه اقدام تروریستی بامیان را محکوم کرد افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی سد سلما در هرات پر شد | هشدار درباره وقوع سیل در هرات سیل در ولایت غور افغانستان جان ۵۰ نفر را گرفت + فیلم و عکس غربت ناشران افغانستانی در جشن کتاب ایران در حمله افراد مسلح ناشناس ۴ گردشگر خارجی در بامیان کشته شدند هشدار کاظمی قمی به اروپا | تداوم بحران در افغانستان گریبانگیر شما خواهد شد
سرخط خبرها

کورسُرخی کتاب جدید «عالیه عطایی» منتشر شد | چشم سگ رتبه اول جایزه ادبی مشهد را از آن خود کرد

  • کد خبر: ۶۸۰۹۰
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
کورسُرخی کتاب جدید «عالیه عطایی» منتشر شد | چشم سگ رتبه اول جایزه ادبی مشهد را از آن خود کرد
عالیه عطایی از نویسندگان پرکار و شناخته شده افغانستانی است، کتاب «چشم سگ» از او در سال ۱۳۹۹ منتشر شد و توانایی او را در نوشتن بیشتر از قبل نشان داد. به تازگی کتاب کورسُرخی از او منتشر شده است، کتابی که ۹ جستار را در خود جای داده است.

کورسُرخی کتاب جدید «عالیه عطایی» منتشر شد | چشم سگ رتبه اول جایزه ادبی مشهد را از آن خود کردسید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز - شب گذشته اختتامیه «جایزه ادبی مشهد» به صورت مجازی برگزار شد و در بخش مجموعه داستان عالیه عطایی برای کتاب چشم سگ رتبه اول بخش مجموعه داستان این جایزه را به دست آورد.

 

این درحالی است که در روز‌های گذشته نشر چشمه کتاب کورسُرخی را از این نویسنده منتشر کرده است، کتابی که موضوع جنگ در آن نقش مهمی دارد.

 

کورسُرخی، روایتی از جان و جنگ، نُه جستار تکان دهنده است از تجربه‌های تلخ و گزنده‌ی نویسنده از جنگ؛ از مرزنشینی؛ از خون‌هایی که شوروی در افغانستان ریخت تا زن‌ها و مرد‌هایی که طالبان بی‌جان‌شان کردند.

 

عالیه عطایی، نویسنده افغانستانی

 

خاک سست مرز

در ویدئویی که عالیه عطایی درباره کتاب کورسُرخی در اینستاگرامش منتشر کرده، یک جایی از این موقعیت‌ها است که راوی می‌گوید: «خاک سست مرز از لای انگشت‌هایش فرو می‌ریزد، این کل آن سستی است.»

 

«عالیه عطایی» نویسنده این کتاب زنی است افغانستانی که سال‌ها است در ایران زندگی می‌کند، او مشاهداتش را گره می‌زند با روزگاری که انگار نمی‌خواهد و البته «نمی‌تواند» سپری شود.

 

کورسُرخی تجربه‌ی چندین سال تلاش نویسنده است در فرم جستار و انتخاب این نه روایت از میان صد‌ها داستان دیگری که او به‌شخصه شاهد، ناظر یا شنونده‌شان بوده است.

 

مخاطب این جستار‌ها احتمالاً بعد از خواندن‌شان چیزی در خود احساس می‌کند که قبلاً با او نبوده. چیزی مثل هُرم واقعیت‌هایی که فرصت خوانده‌شدن پیدا کرده‌اند.

 

این‌ها چقدر خوشبختند که قبل حمله به آن‌ها خبر می‌دهند

او در گفت‌وگویی می‌گوید: «من شش سالم بود و همراه با مادرم به تهران آمده بودیم، رفتیم بیمارستان بیماران اعصاب و روان که چند بیمار جدید را هم از جبهه آورده بودند. در همان لحظه آژیر قرمز زدند، مادرم گفت: این آژیر یعنی می‌خواهد حمله شود. من با خودم گفتم، این‌ها چقدر آدم‌های خوشبختی هستند که قبل حمله به آن‌ها خبر می‌دهند.»

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->